Program för ASLA 2016

Program, PDF

Om programpunkterna:

Panel

Under torsdagen arrangeras en paneldiskussion på det dagsaktuella temat: Nyanländas språk och erfarenheter hur tar vi dem tillvara?

Med utgångspunkt i Skolverkets nya material för kartläggning av nyanlända elevers kunskaper och erfarenheter kommer fyra panelister diskutera olika aspekter av hur nyanländas språkliga resurser kan tas tillvara. På vilket sätt kan kartläggningen bidra till elevernas måluppfyllelse? Vilka krav ställer undervisningen på nyanlända i olika åldrar? Och vilken kompetens behöver de lärare som undervisar nyanlända elever?

Deltagare:

Judith Chrystal, Institutionen för svenska och flerspråkighet vid Stockholms universitet, som precis avslutat arbetet med en kartläggning av nyanlända elevers kunskaper.

Åsa af Geijerstam, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier vid Uppsala universitet, som i flera projekt undersökt testning av språkkunskaper.

Leena Hamberg, fil.dr från Helsingfors universitet och yrkesverksam vid Norrköpings kommun, som i sin avhandling undersökt diskurser om nyanländas språk och språkundervisingens mål i en kommunal verksamhet.

Ulrika Dahl, som arbetar på Skolverket med kvalitetsutveckling och nyanländas lärande.

Moderator: Kenneth Hyltenstam

Plenarföredrag

Don Kulick, foto: Orlando BoströmDon Kulick, professor i antropologi vid The University of Chicago och professor i kulturantropologi vid Uppsala universitet

Bare life, responsibility, and language

My talk will explore what the work of philosophers Giorgio Agamben and Emmanuel Levinas might offer sociolinguistics. Agamben has extended Foucault's theories of the ways in which modern mechanisms of governance constitute us as subjects. Levinas developed a philosophy in which the ethical relation between a self and an other is imagined to precede ontology. What does all this mean, and what is the relevance, and the possible usefulness, of these philosophers' perspectives for scholars who work with language?

Synnøve MatreSynnøve Matre, professor i norsk språkdidaktik vid Høgskolen i Sør-Trøndelag

Bruk av forventningsnormer i skriveopplæringa. Erfaringer fra en intervensjonsstudie om skriving og vurdering (Normprosjektet)

I dette foredraget rapporterer jeg fra den store norske studien «Developing national standards for the assessment of writing. A tool for for teaching and learning” (Normprosjektet).  Prosjektet har som mål å styrke kunnskap om skriveopplæring og vurdering i alle fag i grunnskolen forankret i en funksjonell forståelse av skriving, og med bruk av eksplisitte forventningsnormer som vesentlig ressurs. 20 norske skoler med ca 3000 elever (8–13 år gamle) og 500 lærere har vært involverte i prosjektet. Lærerne har samarbeidet tett seg imellom og med forskerne om å utvikle skriveoppgaver, vurdere tekster og etablere et tolkingsfellesskap om forventninger til elevers skriving. I foredraget presenterer jeg sentrale funn og drøfter erfaringer fra studien. Følgende spørsmål vil bli belyst:

  • Hva forstår vi med begrepet forventningsnormer?
  • Hvilke erfaringer har vi fra arbeidet med å utvikle og ta i bruk forventningsnormer? Hvordan brukes de? Hva tjener de til? Hvilken rolle kan slike normer spille i utvikling av kvalitet i elevers tekster?
  • Hvordan kan spenningen mellom mangfoldet av skriveoppgaver med ulike skrivehandlinger og skriveformål og tydelige forventningsnormer takles?

Sektionsföredrag

Utöver dessa programpunkter arrangeras ett antal workshoppar, samt ytterligare ett plenarinslag, dels med koppling till aktuella utmaningar för tillämpad språkvetenskap i samhället, dels med anledning av ASLA:s 50-årsjubileum som firas i samband med konferensen.