Institutionen för nordiska språk

Kursplan för Andraspråksinlärares läs- och skrivutveckling

Second Language Learner's Literacy Development

Kursplan

  • 7,5 högskolepoäng
  • Kurskod: 5NS193
  • Utbildningsnivå: Grundnivå
  • Huvudområd(en) och successiv fördjupning: Svenska som andraspråk G1F
  • Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG).
  • Inrättad: 2013-03-20
  • Inrättad av: Institutionen för nordiska språk
  • Gäller från: vecka 20, 2013
  • Behörighet: 22,5 hp från Svenska som andraspråk A.
  • Ansvarig institution: Institutionen för nordiska språk

Beslut och riktlinjer

Kursen är en fristående kurs. Den samläses med Svenska som andraspråk B inom Ämneslärarprogrammet.

Mål

Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna

  • redogöra för läs- och skrivutveckling på ett andraspråk i olika åldrar
  • identifiera och beskriva läs- och skrivsvårigheter samt dyslexi hos flerspråkiga elever
  • förklara och ge exempel på förhållandet mellan språk- och kunskapsutveckling
  • tillämpa genrepedagogik i ett didaktiskt perspektiv

Innehåll

Kursen behandlar andraspråksinlärares läs- och skrivutveckling, sambandet mellan språk- och kunskapsutveckling samt genrepedagogik.

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, lektioner, seminarie- och gruppövningar. Obligatoriska moment och skrivuppgifter förekommer samt även andra självständiga arbeten och fältstudier.

Examination

Kursen examineras genom seminarier samt genomförande av muntliga och skriftliga uppgifter och prov. I alla skriftliga arbeten bedöms studentens förmåga att skriva korrekt och funktionell sakprosa anpassad till situation och genre. Student som underkänts i visst prov två gånger har på egen begäran efter hänvändelse till prefekten möjlighet att byta examinator eller examinationsform.

Övriga föreskrifter

Kursen får ej medtagas i examen som fristående kurs om motsvarande moment lästs inom annan kurs som ingår i examen.

Litteratur

Litteraturlistor

Gäller från: vecka 21, 2016

Litteratur

  • Bøyesen, Liv Flerspråkighet och läs- och skrivsvårigheter

    Ingår i:

    Bjar, Louise Det hänger på språket : lärande och språkutveckling i grundskolan

    Lund: Studentlitteratur, 2006

    s. 401-431

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Damber, Ulla Om tidig läsutveckling i det mångspråkiga samhället

    Ingår i:

    Hyltenstam, Kenneth; Lindberg, Inger Svenska som andraspråk : - i forskning, undervisning och samhälle

    2. uppl.: Studentlitteratur AB, 2013

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Gibbons, Pauline Sjöqvist, Lena Lyft språket, lyft tänkandet : språk och lärande

    2., uppdaterade uppl.: Uppsala: Hallgren & Fallgren, 2013

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Hedman, Christina Flerspråkig elev med dyslexi?

    Ingår i:

    Flerspråkighet i skolan : språklig utveckling och undervisning Hedman, Christina; Morgan, Eva; Salameh, Eva-Kristina; Sandell, Anna; Tvingstedt, Anna-Lena; Wigerfelt, Berit

    1. uppl.: Stockholm: Natur & Kultur, 2012

    (2012) s. 98-128

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Hedman, Christina Läsutveckling hos flerspråkiga

    Ingår i:

    Flerspråkighet i skolan : språklig utveckling och undervisning Hedman, Christina; Morgan, Eva; Salameh, Eva-Kristina; Sandell, Anna; Tvingstedt, Anna-Lena; Wigerfelt, Berit

    1. uppl.: Stockholm: Natur & Kultur, 2012

    (2012) s. 78-97

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Hägerfeldt, Gun; Dabeski, Goce; Söderström Lareu, Monica Greppa språket : ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet

    Stockholm: Skolverket, 2011

    Fulltext

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Johansson, Britt; Sandell Ring, Anniqa Låt språket bära – språk- och kunskapsutveckling i skolans alla ämnen

    Ingår i:

    Olofsson, Mikael Symposium 2009 : genrer och funktionellt språk i teori och praktik

    Stockholm: Stockholms universitets förlag, 2010

    (2010) s. 96–115

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Lidberg, Caroline Genrepedagogik i ett didaktiskt perspektiv

    Ingår i:

    Olofsson, Mikael Symposium 2009 : genrer och funktionellt språk i teori och praktik

    Stockholm: Stockholms universitets förlag, 2010

    (2010) s. 303–317

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Magnusson, Ulrika Skrivande på ett andraspråk

    Ingår i:

    Hyltenstam, Kenneth; Lindberg, Inger Svenska som andraspråk : - i forskning, undervisning och samhälle

    2. uppl.: Studentlitteratur AB, 2013

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Olofsson, Mikael Genrepedagogik med lärare i gymnasieskolan och vuxenutbildningen

    Ingår i:

    Olofsson, Mikael Symposium 2009 : genrer och funktionellt språk i teori och praktik

    Stockholm: Stockholms universitets förlag, 2010

    (2010) s. 247–269

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Reichenberg, Monica; Fröhling, Thomas Vägar till läsförståelse : texten, läsaren, samtalet

    2., [uppdaterade] uppl.: Stockholm: Natur & kultur, 2014

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Samuelsson, Stefan Flerspråkighet och läs- och skrivsvårigheter

    Ingår i:

    Bjar, Louise Det hänger på språket : lärande och språkutveckling i grundskolan

    Lund: Studentlitteratur, 2006

    s. 373-400

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Schleppegrell, Mary J Functional grammar in the classroom

    Ingår i:

    Olofsson, Mikael Symposium 2009 : genrer och funktionellt språk i teori och praktik

    Stockholm: Stockholms universitets förlag, 2010

    (2010) s. 79–96

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Sellgren, Mariana Den dubbla uppgiften : tvåspråkiga elever i skolans mellanår arbetar med förklarande genre i SO

    Stockholm: Centrum för tvåspråkighetsforskning, Stockholms universitet, 2011

    Fulltext

    105 sidor (utvalda sidor läses)

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Wedin, Åsa Vägar till svenskt skriftspråk för vuxna andraspråksinlärare

    1. uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2010

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

Referenslitteratur