Institutionen för nordiska språk

Kursplan för Texter i skolan

Texts in School

Kursplan

  • 7,5 högskolepoäng
  • Kurskod: 5SV242
  • Utbildningsnivå: Avancerad nivå
  • Huvudområd(en) och successiv fördjupning: Svenska A1N, Utbildningsvetenskap A1N
  • Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG).
  • Inrättad: 2013-11-13
  • Inrättad av: Institutionsstyrelsen
  • Gäller från: vecka 40, 2013
  • Behörighet: 120 hp varav 90 hp i kombinationsämnet svenska, 60 hp i svenska språket eller 60 hp i svenska som andraspråk.
  • Ansvarig institution: Institutionen för nordiska språk

Beslut och riktlinjer

Kursen är en fristående kurs. Den kan ingå som delkurs inom Svenska 4 inom lärarutbildningen.

Mål

Efter avslutat kurs ska studenten kunna

  • tillämpa stilistiska, textlingvistiska genrepedagogiska och retoriska metoder för textanalys
  • genomföra och redovisa fördjupade analyser både av sakprosa och elevtexter
  • föra ett konstruktivt och medvetet resonemang kring elevers vetenskapliga skrivande
  • resonera kring frågan hur en språkutvecklande undervisning bör utformas samt hur bedömning kan stödja elevers lärande
  • analysera språknormer och reflektera över lärares attityder i språkriktighetsfrågor

Innehåll

I kursen ingår textanalys, både av sakprosatexter och elevtexter. Begreppen literacy och genrepedagogik diskuteras, utifrån aktuell språkvetenskaplig och didaktisk forskning. Vidare studeras bedömningen av muntliga och skriftliga elevtexter i relation till den nya läroplanen för gymnasieskolan, samt språknormer och språkattityder.

Undervisning

Undervisningen ges i form av föreläsningar, lektioner, seminarier och övningar. Obligatoriska moment kan förekomma.

Litteratur

Gäller från: vecka 03, 2018

Litteratur

  • Bijvoet, Ellen; Fraurud, Kari Studying High-Level (L1-L2) Language Development and Use Among Young People in Multilingual Stockholm : The Role of Perceptions of Ambient Sociolinguistic Variation

    Ingår i:

    Studies in second language acquisition

    Kan laddas ner här

    vol. 34 (2012) s. 291–319

    Se bibliotekets söktjänst

  • Dysthe, Olga; Igland, Mari-Ann Mikhail Bakhtin och sociokulturell teori

    Ingår i:

    Dysthe, Olga; Igland, Mari-Ann Dialog, samspel och lärande

    Lund: Studentlitteratur, 2003

    s. 95–117

    Se bibliotekets söktjänst

  • Gibbons, Pauline Lyft språket, lyft tänkandet : språk och lärande

    1. uppl.: Uppsala: Hallgren & Fallgren, 2010

    Se bibliotekets söktjänst

  • Hellspong, Lennart Metoder för brukstextanalys.

    Lund: Studentlitteratur, 2001

    Se bibliotekets söktjänst

  • Holmberg, Per Text, språk och lärande : Introduktion till genrepedagogik

    Ingår i:

    Olofsson, Mikael Symposium 2009 : genrer och funktionellt språk i teori och praktik

    Stockholm: Stockholms universitets förlag, 2010

    Kan laddas ner här

    s. 13–27

    Se bibliotekets söktjänst

  • Langer, Judith A. Envisioning knowledge : building literacy in the academic disciplines

    New York: Teachers College Press, cop. 2011

    Kap. 1-4, 8, 10.

    Se bibliotekets söktjänst

  • Liberg, Caroline; Säljö, Roger Grundläggande färdigheter : att bli medborgare

    Ingår i:

    Lundgren, Ulf P.; Säljö, Roger; Liberg, Caroline Lärande, skola, bildning : [grundbok för lärare]

    2., [rev. och uppdaterade] utg.: Stockholm: Natur & kultur, 2012

    s. 235–256

    Se bibliotekets söktjänst

  • Nordenfors, Mikael Elevernas texter : redskap för textanalys, textsamtal och bedömning

    Upplaga 1:1: Lund: Studentlitteratur, [2017]

    Se bibliotekets söktjänst

  • Nyström Höög, Catharina Mot ökad diskursivitet? : Skrivutveckling speglad i provtexter från årskurs 5 och årskurs 9

    Uppsala: Institutionen för nordiska språk, 2010

    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:uu:diva-138931

    Tryck på "Länk" för fulltext i DiVA.

    Se bibliotekets söktjänst

  • Östlund-Stjärnegårdh, Eva Att läsa och sedan skriva. I: Skriv! Les! 1. Artikler fra den förste nordiske konferansen om skriving, lesing og literacy. Red. av Synnöve Matre og Atle Skaftun.

    Trondheim: Akademika forlag, 2012

    S. 152-172. Kopia kan köpas på exp.