Institutionen för nordiska språk

Kursplan för Svenska som andraspråk B

Swedish as a Second Language B

Kursplan

  • 30 högskolepoäng
  • Kurskod: 5NS187
  • Utbildningsnivå: Grundnivå
  • Huvudområd(en) och successiv fördjupning: Svenska som andraspråk G1F
  • Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG).
  • Inrättad: 2013-03-20
  • Inrättad av: Institutionen för nordiska språk
  • Reviderad: 2015-06-10
  • Reviderad av: Institutionsstyrelsen
  • Gäller från: vecka 24, 2015
  • Behörighet: 22,5 hp från Svenska som andraspråk A.
  • Ansvarig institution: Institutionen för nordiska språk

Beslut och riktlinjer

Kursen är en fristående kurs. Den samläses med Svenska som andraspråk B inom Ämneslärarprogrammet.

Mål

Delkurs 1. Språkanalys och bedömning 7,5 hp
Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna

  • redogöra för och jämföra olika bedömningsverktyg och olika typer av språktest
  • beskriva och exemplifiera utformning av språktest utifrån olika språkfärdighetsteorier
  • analysera och bedöma andraspråksinlärares språkutveckling
  • beskriva och ta ställning till läromedel i ett språkutvecklande perspektiv
Delkurs 2. Andraspråksinlärares läs- och skrivutveckling 7,5 hp
Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna
  • redogöra för läs- och skrivutveckling på ett andraspråk i olika åldrar
  • identifiera och beskriva läs- och skrivsvårigheter samt dyslexi hos flerspråkiga elever
  • förklara och ge exempel på förhållandet mellan språk- och kunskapsutveckling
  • tillämpa genrepedagogik i ett didaktiskt perspektiv
Delkurs 3. Flerspråkighet i samhället och hos individen 7,5 hp
Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna
  • beskriva - med hjälp av adekvata begrepp - och ge exempel på olika typer av flerspråkiga samhällen
  • redogöra för och förklara grundläggande begrepp och centrala aspekter av svensk språkpolitik
  • beskriva och illustrera samband mellan språkpolitik, språkideologi och attityder till språklig mångfald
  • redogöra för vad två- eller flerspråkighet hos barn och vuxna kan innebära
  • redogöra för olika former av migrationsrelaterad språklig variation
Delkurs 4. Uppsats 7,5 hp
Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna
  • planera och genomföra en mindre, vetenskaplig studie utifrån en ämnesdidaktisk frågeställning inom svenska som andraspråk samt presentera den i form av en kortare uppsats (8-10 sidor) med god språklig form
  • redogöra för metodiska och teoretiska frågor inom svenska som andraspråk
  • belysa studiens syfte och frågeställningar med hjälp av litteratur och tidigare forskning inom området
  • muntligt försvara sitt eget vetenskapliga arbete samt fullgöra en opposition i samband med uppsatsseminarium
  • kritiskt granska och diskutera vetenskapliga uppsatser utifrån form, struktur och innehåll

Innehåll

Kursen syftar till att den studerande ska skaffa sig sådana fördjupade kunskaper som krävs för att bli en god lärare i svenska som andraspråk. Kursen innehåller analys och bedömning av andraspråksinlärares språkutveckling samt av olika typer av läromedel. Vidare behandlas flerspråkighet och språklig variation. Därutöver belyses andraspråksinlärares läs- och skrivutveckling, sambandet mellan språk- och kunskapsutveckling samt genrepedagogik. I kursen ingår också en kortare, vetenskaplig uppsats utifrån en ämnesdidaktisk frågeställning. Kursen består av fyra delkurser à 7,5 hp: Språkanalys och bedömning, Andraspråksinlärares läs- och skrivutveckling, Flerspråkighet i samhället och hos individen samt Uppsats.

Delkurs 1. Språkanalys och bedömning 7.5 hp

Delkurs 2. Andraspråksinlärares läs- och skrivutveckling 7.5 hp

Delkurs 3. Flerspråkighet i samhället och hos individen 7.5 hp

Delkurs 4. Uppsats 7.5 hp

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, lektioner, seminarie- och gruppövningar samt handledning. Obligatoriska moment och skrivuppgifter förekommer samt även andra självständiga arbeten och fältstudier.

Examination

Kursen examineras genom seminarier samt genomförande av muntliga och skriftliga uppgifter och prov.
För uppsatskursen gäller att betygsgraden framför allt avgörs av uppsatsens kvalitet (se betygskriterier), men även av studentens insatser vid slutventileringarna. I alla skriftliga arbeten bedöms studentens förmåga att skriva korrekt och funktionell sakprosa anpassad till situation och genre. Student som underkänts i visst prov två gånger har på egen begäran efter hänvändelse till prefekten möjlighet att byta examinator eller examinationsform.

Övergångsbestämmelser

Fram till och med läsåret 2013/14 kan delkursen Projekt kring andraspråksundervisning 7,5 hp ersätta delkursen Uppsats 7,5 hp.

Övriga föreskrifter

Kursen får ej medtagas i examen som fristående kurs om motsvarande moment lästs inom annan kurs som ingår i examen.

Litteratur

Gäller från: vecka 21, 2016

Delkurs 1. Språkanalys och bedömning

Litteratur

  • Bedömning av språklig kompetens : en studie av samstämmigheten mellan Internationella språkstudien 2011 och svenska styrdokument

    Stockholm: Skolverket, 2012

    Fulltext

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Carlsson, Marie Sfi och sfi-läromedel i tid och rum – föreställningar, politik och tidsanda

    Ingår i:

    Hyltenstam, Kenneth; Lindberg, Inger Svenska som andraspråk : - i forskning, undervisning och samhälle

    2. uppl.: Studentlitteratur AB, 2013

    (2013) s. 817–856

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Council of Europe, ; ALTE, Manual for Language Test Development and Examining

    Council of Europe, 2011

    Dokumentet i PDF

    Obligatorisk

  • Eklund Heinonen, Maria Bedömning av muntlig språkfärdighet och processbarhet. Grammatisk språkförmåga i ett muntligt språktest

    Ingår i:

    Granfeldt, Jonas Språkinlärning, språkdidaktik och teknologi : rapport från ASLA:s höstsymposium i Lund, 8-9 november 2007 = Language learning, language teaching and technology : papers from the ASLA symposium in Lund, 8-9 November, 2007

    Uppsala: ASLA, 2008

    s. 49-62

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Flyman Mattsson, Anna; Håkansson, Gisela Bedömning av svenska som andraspråk : en analysmodell baserad på grammatiska utvecklingsstadier

    1. uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2010

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Granfeldt, Jonas; Ågren, Malin Stages of processability and levels of proficiency in the common European framework of reference for languages : the case of L3 French

    Ingår i:

    Håkansson, Gisela Language acquisition and use in multilingual contexts : theory and practice

    Lund: Lund University Press, 2013

    s. 28–38

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Hägerfelth, Gun Att förstå och skapa texter i samhällsvetenskapliga och naturvetenskapliga ämnen

    Ingår i:

    Olofsson, Mikael Symposium 2009 : genrer och funktionellt språk i teori och praktik

    Stockholm: Stockholms universitets förlag, 2010

    (2010) s. 188–200

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Kuyumcu, Eija Bedömning av elevtexter i ett genrepedagogiskt perspektiv

    Ingår i:

    Olofsson, Mikael Symposium 2009 : genrer och funktionellt språk i teori och praktik

    Stockholm: Stockholms universitets förlag, 2010

    s. 119-141

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Liberg, Caroline Läromedelstexter i ett andraspråksperspektiv - möjligheter och begränsningar

    Ingår i:

    Nauclér, Kerstin Symposium 2000 : ett andraspråksperspektiv på lärande

    Stockholm: Sigma, 2001

    S. 108-128

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Magnusson, Ulrika Grammatisk metafor i läromedelstexter

    Ingår i:

    Olofsson, Mikael Symposium 2009 : genrer och funktionellt språk i teori och praktik

    Stockholm: Stockholms universitets förlag, 2010

    (2010) s. 155-163

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Olofsson, Mikael; Sjöqvist, Lena Bedömning i svenska som andraspråk

    Ingår i:

    Hyltenstam, Kenneth; Lindberg, Inger Svenska som andraspråk : - i forskning, undervisning och samhälle

    2. uppl.: Studentlitteratur AB, 2013

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Sjöqvist, Lena När språket inte gör tanken rättvisa – att bedöma flerspråkiga elevers språk och kunskapsutveckling

    Ingår i:

    Lindström, Lars; Lindberg, Viveca; Pettersson, Astrid Pedagogisk bedömning : att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap

    2., uppdaterade uppl.: Stockholm: Stockholms universitets förlag, 2011

    (2011) s. 60–81

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Sundberg, Gunlög Att bedöma andraspråkstexter

    Ingår i:

    Textvård : att läsa, skriva och bedöma texter

    Stockholm: Norstedts akademiska förlag, 2006

    (2006) s. 102-110

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Abrahamsson, Tua; Bergman, Pirkko Tankarna springer före : att bedöma ett andraspråk i utveckling

    Stockholm: HLS förlag, 2005

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

Referenslitteratur

  • Gemensam europeisk referensram för språk : lärande, undervisning och bedömning

    Stockholm: Skolverket, 2009

    Fulltext

    Se bibliotekets söktjänst

  • Carlsson, Marie; Brömssen, Kerstin von Kritisk läsning av pedagogiska texter : genus, etnicitet och andra kategoriseringar

    1. uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2011

    Kap. 1, 7, 8, och 11

    Se bibliotekets söktjänst

  • Tema Läromedel. Om läromedel på Skolverkets webbplats

    Skolverket,

    Tema Läromedel på Skolverkets webbplats

  • Axelsson, Monica Ämne och språk : språkliga dimensioner i ämnesundervisningen

    Stockholm: Kompetensfonden, 2006

    Kap. 1, 2 och 4 Fulltext via: http://www.isd.su.se/polopoly_fs/1.92710.1340028534!/menu/standard/file/Amne%20och%20sprak.pdf

    Se bibliotekets söktjänst

Delkurs 2. Andraspråkinlärares läs- och skrivutveckling

Litteratur

  • Bøyesen, Liv Flerspråkighet och läs- och skrivsvårigheter

    Ingår i:

    Bjar, Louise Det hänger på språket : lärande och språkutveckling i grundskolan

    Lund: Studentlitteratur, 2006

    s. 401-431

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Damber, Ulla Om tidig läsutveckling i det mångspråkiga samhället

    Ingår i:

    Hyltenstam, Kenneth; Lindberg, Inger Svenska som andraspråk : - i forskning, undervisning och samhälle

    2. uppl.: Studentlitteratur AB, 2013

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Gibbons, Pauline Sjöqvist, Lena Lyft språket, lyft tänkandet : språk och lärande

    2., uppdaterade uppl.: Uppsala: Hallgren & Fallgren, 2013

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Hedman, Christina Flerspråkig elev med dyslexi?

    Ingår i:

    Flerspråkighet i skolan : språklig utveckling och undervisning Hedman, Christina; Morgan, Eva; Salameh, Eva-Kristina; Sandell, Anna; Tvingstedt, Anna-Lena; Wigerfelt, Berit

    1. uppl.: Stockholm: Natur & Kultur, 2012

    (2012) s. 98-128

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Hedman, Christina Läsutveckling hos flerspråkiga

    Ingår i:

    Flerspråkighet i skolan : språklig utveckling och undervisning Hedman, Christina; Morgan, Eva; Salameh, Eva-Kristina; Sandell, Anna; Tvingstedt, Anna-Lena; Wigerfelt, Berit

    1. uppl.: Stockholm: Natur & Kultur, 2012

    (2012) s. 78-97

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Hägerfeldt, Gun; Dabeski, Goce; Söderström Lareu, Monica Greppa språket : ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet

    Stockholm: Skolverket, 2011

    Fulltext

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Johansson, Britt; Sandell Ring, Anniqa Låt språket bära – språk- och kunskapsutveckling i skolans alla ämnen

    Ingår i:

    Olofsson, Mikael Symposium 2009 : genrer och funktionellt språk i teori och praktik

    Stockholm: Stockholms universitets förlag, 2010

    (2010) s. 96–115

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Lidberg, Caroline Genrepedagogik i ett didaktiskt perspektiv

    Ingår i:

    Olofsson, Mikael Symposium 2009 : genrer och funktionellt språk i teori och praktik

    Stockholm: Stockholms universitets förlag, 2010

    (2010) s. 303–317

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Magnusson, Ulrika Skrivande på ett andraspråk

    Ingår i:

    Hyltenstam, Kenneth; Lindberg, Inger Svenska som andraspråk : - i forskning, undervisning och samhälle

    2. uppl.: Studentlitteratur AB, 2013

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Olofsson, Mikael Genrepedagogik med lärare i gymnasieskolan och vuxenutbildningen

    Ingår i:

    Olofsson, Mikael Symposium 2009 : genrer och funktionellt språk i teori och praktik

    Stockholm: Stockholms universitets förlag, 2010

    (2010) s. 247–269

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Reichenberg, Monica; Fröhling, Thomas Vägar till läsförståelse : texten, läsaren, samtalet

    2., [uppdaterade] uppl.: Stockholm: Natur & kultur, 2014

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Samuelsson, Stefan Skriftspråklig utveckling och dyslexi

    Ingår i:

    Bjar, Louise Det hänger på språket : lärande och språkutveckling i grundskolan

    Lund: Studentlitteratur, 2006

    s. 373-400

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Schleppegrell, Mary J Functional grammar in the classroom

    Ingår i:

    Olofsson, Mikael Symposium 2009 : genrer och funktionellt språk i teori och praktik

    Stockholm: Stockholms universitets förlag, 2010

    (2010) s. 79–96

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Sellgren, Mariana Den dubbla uppgiften : tvåspråkiga elever i skolans mellanår arbetar med förklarande genre i SO

    Stockholm: Centrum för tvåspråkighetsforskning, Stockholms universitet, 2011

    Fulltext

    105 sidor (utvalda sidor läses)

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Wedin, Åsa Vägar till svenskt skriftspråk för vuxna andraspråksinlärare

    1. uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2010

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

Delkurs 3. Flerspråkighet i samhället och hos individen

Litteratur

  • Axelsson, Monica Språkarv, språkidentifikation och språkfärdighet

    Ingår i:

    Postskriptum : språkliga studier till minnet av Else Wijk-Andersson.

    Uppsala: Hallgren & Fallgren, 2001

    s. 11-28

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Bijvoet, Ellen; Fraurud, Kari "Rinkebysvenska" och andra konstruktioner av språklig variation i dagens flerspråkiga Sverige

    Ingår i:

    Hyltenstam, Kenneth; Lindberg, Inger Svenska som andraspråk : - i forskning, undervisning och samhälle

    2. uppl.: Studentlitteratur AB, 2013

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Bijvoet, Ellen Språkattityder

    Ingår i:

    Sundgren, Eva Sociolingvistik

    2. uppl.: Liber, 2013

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Boyd, Sally; Bredänge, Gunlög Attityder till brytning – exemplet utländska lärare i svenska skolor

    Ingår i:

    Hyltenstam, Kenneth; Lindberg, Inger Svenska som andraspråk : - i forskning, undervisning och samhälle

    2. uppl.: Studentlitteratur AB, 2013

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Eliaso Magnusson, Josefina Språk som ingång till gemenskap

    Ingår i:

    Wedin, Åsa; Musk, Nigel Flerspråkighet, identitet och lärande : skola i ett föränderligt samhälle

    1. uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2010

    s. 79–94

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Josephson, Olle Engelskan i 2000-talets Sverige

    Ingår i:

    Engelskan i Sverige : språkval i utbildning, arbete och kulturliv

    Stockholm: Norstedts ordbok, 2004

    s. 7-24

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Lainio, Jarmo Tvåspråkighet och språkkontakter i Sverige

    Ingår i:

    Sundgren, Eva Sociolingvistik

    2. uppl.: Liber, 2013

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Lindberg, Inger Myter om tvåspråkighet

    Språkvård nr 4, 2002

    http://www.spraknamnden.se/sprakvard/innehallsforteckning/4_02/Lindberg.pdf

    Obligatorisk

  • Lundström, Catrin Svenskhetens utsida

    Ingår i:

    I & M : invandrare & minoriteter

    (2007) nr. 6 s. 5–8

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Melander, Björn Språkpolitik och språkvård

    Ingår i:

    Sundgren, Eva Sociolingvistik

    2. uppl.: Liber, 2013

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Nordberg, Bengt Vad är sociolingvistik?

    Ingår i:

    Sundgren, Eva Sociolingvistik

    2. uppl.: Liber, 2013

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Nygren-Junkin, Lilian Modersmål har vi allihopa - här med, och där med

    Ingår i:

    Språkvård

    Fulltext

    vol. 2006 (2006) nr. 3 s. 11-17

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Ohlsson, Maria Språk och genus

    Ingår i:

    Sundgren, Eva Sociolingvistik

    2. uppl.: Liber, 2013

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Namei, Shidrok Language choice among Iranians in Sweden

    Ingår i:

    Journal of multilingual and multicultural development.

    vol. 29:5 (2008) s. 419–437

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

Delkurs 4. Uppsats

Litteratur

  • Bell, Judith Nilsson, Björn Introduktion till forskningsmetodik

    4., [uppdaterade] uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2006

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Hammarberg, Björn Teoretiska ramar för andraspråksforskning

    Ingår i:

    Hyltenstam, Kenneth; Lindberg, Inger Svenska som andraspråk : - i forskning, undervisning och samhälle

    2. uppl.: Studentlitteratur AB, 2013

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Lagerholm, Per Språkvetenskapliga uppsatser

    2. uppl.: Studentlitteratur AB, 2010

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Strömquist, Siv Uppsatshandboken : råd och regler för utformningen av examensarbeten och vetenskapliga uppsatser

    4. uppl.: Uppsala: Hallgren & Fallgren, 2006

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

Referenslitteratur