Institutionen för nordiska språk

Kursplan för Språkanalys och bedömning

Language Analysis and Assessment

Kursplan

  • 7,5 högskolepoäng
  • Kurskod: 5NS192
  • Utbildningsnivå: Grundnivå
  • Huvudområd(en) och successiv fördjupning: Svenska som andraspråk G1F
  • Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG).
  • Inrättad: 2013-03-20
  • Inrättad av: Institutionen för nordiska språk
  • Reviderad: 2015-06-10
  • Reviderad av: Institutionsstyrelsen
  • Gäller från: vecka 24, 2015
  • Behörighet: 22,5 hp från Svenska som andraspråk A.
  • Ansvarig institution: Institutionen för nordiska språk

Beslut och riktlinjer

Kursen är en fristående kurs. Den samläses med Svenska som andraspråk B inom Ämneslärarprogrammet.

Mål

Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna

  • redogöra för och jämföra olika bedömningsverktyg och olika typer av språktest
  • beskriva och exemplifiera utformning av språktest utifrån olika språkfärdighetsteorier
  • analysera och bedöma andraspråksinlärares språkutveckling
  • beskriva och ta ställning till läromedel i ett språkutvecklande perspektiv

Innehåll

Kursen innehåller analys och bedömning av andraspråksinlärares språkutveckling samt av olika typer av läromedel.

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, lektioner, seminarie- och gruppövningar. Obligatoriska moment och skrivuppgifter förekommer samt även andra självständiga arbeten och fältstudier.

Examination

Kursen examineras genom seminarier samt genomförande av muntliga och skriftliga uppgifter och prov. I alla skriftliga arbeten bedöms studentens förmåga att skriva korrekt och funktionell sakprosa anpassad till situation och genre. Student som underkänts i visst prov två gånger har på egen begäran efter hänvändelse till prefekten möjlighet att byta examinator eller examinationsform.

Övriga föreskrifter

Kursen får ej medtagas i examen som fristående kurs om motsvarande moment lästs inom annan kurs som ingår i examen.

Litteratur

Litteraturlistor

Gäller från: vecka 35, 2015

Litteratur

  • Bedömning av språklig kompetens : en studie av samstämmigheten mellan Internationella språkstudien 2011 och svenska styrdokument

    Stockholm: Skolverket, 2012

    Fulltext

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Carlsson, Marie Sfi och sfi-läromedel i tid och rum – föreställningar, politik och tidsanda

    Ingår i:

    Hyltenstam, Kenneth; Lindberg, Inger Svenska som andraspråk : - i forskning, undervisning och samhälle

    2. uppl.: Studentlitteratur AB, 2013

    (2013) s. 817–856

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Council of Europe, ; ALTE, Manual for Language Test Development and Examining

    Council of Europe, 2011

    Dokumentet i PDF

    Obligatorisk

  • Eklund Heinonen, Maria Bedömning av muntlig språkfärdighet och processbarhet. Grammatisk språkförmåga i ett muntligt språktest

    Ingår i:

    Granfeldt, Jonas Språkinlärning, språkdidaktik och teknologi : rapport från ASLA:s höstsymposium i Lund, 8-9 november 2007 = Language learning, language teaching and technology : papers from the ASLA symposium in Lund, 8-9 November, 2007

    Uppsala: ASLA, 2008

    s. 49-62

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Flyman Mattsson, Anna; Håkansson, Gisela Bedömning av svenska som andraspråk : en analysmodell baserad på grammatiska utvecklingsstadier

    1. uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2010

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Granfeldt, Jonas; Ågren, Malin Stages of processability and levels of proficiency in the common European framework of reference for languages : the case of L3 French

    Ingår i:

    Håkansson, Gisela Language acquisition and use in multilingual contexts : theory and practice

    Lund: Lund University Press, 2013

    s. 28–38

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Hägerfelth, Gun Att förstå och skapa texter i samhällsvetenskapliga och naturvetenskapliga ämnen

    Ingår i:

    Olofsson, Mikael Symposium 2009 : genrer och funktionellt språk i teori och praktik

    Stockholm: Stockholms universitets förlag, 2010

    (2010) s. 188–200

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Kuyumcu, Eija Bedömning av elevtexter i ett genrepedagogiskt perspektiv

    Ingår i:

    Olofsson, Mikael Symposium 2009 : genrer och funktionellt språk i teori och praktik

    Stockholm: Stockholms universitets förlag, 2010

    s. 119-141

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Liberg, Caroline Läromedelstexter i ett andraspråksperspektiv - möjligheter och begränsningar

    Ingår i:

    Nauclér, Kerstin Symposium 2000 : ett andraspråksperspektiv på lärande

    Stockholm: Sigma, 2001

    S. 108-128

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Magnusson, Ulrika Grammatisk metafor i läromedelstexter

    Ingår i:

    Olofsson, Mikael Symposium 2009 : genrer och funktionellt språk i teori och praktik

    Stockholm: Stockholms universitets förlag, 2010

    (2010) s. 155-163

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Nygård Larsson, Pia Text, språk och lärande i naturvetenskap

    Ingår i:

    Hyltenstam, Kenneth; Lindberg, Inger Svenska som andraspråk : - i forskning, undervisning och samhälle

    2. uppl.: Studentlitteratur AB, 2013

    (2013) s. 579-604

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Olofsson, Mikael; Sjöqvist, Lena Bedömning i svenska som andraspråk

    Ingår i:

    Hyltenstam, Kenneth; Lindberg, Inger Svenska som andraspråk : - i forskning, undervisning och samhälle

    2. uppl.: Studentlitteratur AB, 2013

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Sjöqvist, Lena När språket inte gör tanken rättvisa – att bedöma flerspråkiga elevers språk och kunskapsutveckling

    Ingår i:

    Lindström, Lars; Lindberg, Viveca; Pettersson, Astrid Pedagogisk bedömning : att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap

    2., uppdaterade uppl.: Stockholm: Stockholms universitets förlag, 2011

    (2011) s. 60–81

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Sundberg, Gunlög Att bedöma andraspråkstexter

    Ingår i:

    Textvård : att läsa, skriva och bedöma texter

    Stockholm: Norstedts akademiska förlag, 2006

    (2006) s. 102-110

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Abrahamsson, Tua; Bergman, Pirkko Tankarna springer före- : att bedöma ett andraspråk i utveckling

    2. uppl.: Stockholm: Liber, 2014

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

Referenslitteratur

  • Gemensam europeisk referensram för språk : lärande, undervisning och bedömning

    Stockholm: Skolverket, 2009

    Fulltext

    Se bibliotekets söktjänst

  • Axelsson, Monica Ämne och språk : språkliga dimensioner i ämnesundervisningen

    Stockholm: Kompetensfonden, 2006

    Kap. 1, 2, och 4 Fulltext via http://www.isd.su.se/polopoly_fs/1.92710.1340028534!/menu/standard/file/Amne%20och%20sprak.pdf

    Se bibliotekets söktjänst

  • Carlsson, Marie; Brömssen, Kerstin von Kritisk läsning av pedagogiska texter : genus, etnicitet och andra kategoriseringar

    1. uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2011

    Kap. 1, 7, 8 och 11

    Se bibliotekets söktjänst

  • Tema Läromedel. Om läromedel på Skolverkets webbplats

    Skolverket,

    Tema Läromedel på Skolverkets webbplats

Kursplaneversioner