Examensuppsatser i svenska och nordiska språk
Välkommen till institutionens uppsatsarkiv. Här hittar du uppgifter om alla examensuppsatser som finns i publiceringsdatabasen DiVA.
Vill du också synas här? Publicera ditt examensarbete i DiVA.
-
Svenskämnesperspektiv och undervisningstraditioner: En didaktisk analys av högskoleförberedande och yrkesförberedande läroböcker i svenska 1
2020.
-
Mediernas bild av ett hav i kris: En språkvetenskaplig analys av Östersjöskildringen i svenska medier
2020.
-
Klarar läromedlen det nationlla provet?: En analys av vilka läsförståelseprocesser SVA-läromedel nyttjar
2020.
-
Som vilka?: En studie av svenska översättningar av engelska relativa pronomen
2020.
-
Upplevelser av flerspråkighet: En jämförelse av en- och flerspråkiga ungdomars upplevelser av för- och nackdelar med flerspråkighet i inlärningen i skolan
2020.
-
”Jag skriver men orden har ingen smak”: Om användandet av och inställningen till lättläst litteratur och bildspråk i undervisningen i svenska som andraspråk
2020.
-
”Jag skriver men orden har ingen smak”: - Om användandet av och inställningen till lättläst litteratur och bildspråk i undervisningen i svenska som andraspråk
2020.
-
"Får jag prata engelska med er?": En språkvetenskaplig studie om språkvalet i den interna kommunikationen i flerspråkig företagsmiljö
2020.
-
”Jag ska prata om…”: En kvaliativ studie av det muntliga nationella provet i svenska 1 och 3.
2020.
-
"Maximal information mot minimal ansträngning": En kvantitativ läsbarhetsanalys av texter ur Dagens Nyheter
2020.
-
-
Ett vårdat talspråk och dialektala säregenheter: Behandling av dialekter i den svenska folkskolan under första hälften av 1900-talet
2020.
-
”Det är som livet”: Elevers upplevelser av dramapedagogisk sfi-undervisning
2020.
-
Gymnasistskrivande: En komparativ studie av elevtexter i Svenska 3
2020.
-
Lättläst i SVA-undervisningen?: En jämförande analys av det klassiska verket En herrgårdssägen och dess lättlästa version
2020.
-
Nye stød i københavnsk rigsmål: En undersøgelse af forekomst og variation
2020.
-
En analys av tre uttalssegment i sverigesvenska hos sex finska andraspråkstalare
2020.
-
Försvarsmakten – jämlikhetens förkämpe?: En kritisk diskursanalys av två multimodala reklamfilmer
2020.
-
Lättläst eller inte, det är frågan: Om användandet av lättläst skönlitteratur i klasser med omotiverade och läsovana elever
2020.
-
Det gamla, stora, vackra, röda rummet: En korpuslingvistisk studie av ordningsföljd hos adjektivattribut i nominalfraser
2020.
-
”Jag har utgått från centralt innehåll och kunskapskrav”: En studie av lärares val av genrer för skriftlig framställning i svenska 1
2020.
-
Är det bara elever som inte kan skilja på de och dem?: En korpusundersökning av sociala medier
2020.
-
Automatisk bedömning av SFI-texter: Korpusbyggnad och analys av texter från slutprov i SFI D
2020.
-
"Även om fattigdom inte kan förbjudas i sig": Legitimeringar och diskurser om tiggeriförbud i en kommunalpolitisk kontext
2020.
-
Gydhas testamænt och Rangborgs testamentum: Transkriptioner, översättningar och kommentarer till två medeltida diplom
2020.
-
Räcker språket till för högskolestudier?: Om Tisus, högskolans behörighetskrav i svenska och de faktiska språkbehoven på högskolan.
2020.
-
"Det handlar om ren medmänsklighet": Integration via sfi-klassrummet
2020.
-
Håller grannspråken ihop svensklärarna?: Undervisning i övriga nordiska språk på lärarutbildningen
2020.
-
Att blåsa liv i forntiden: En studie av kommunikation via montertexter på ett museum i stockholm
2020.
-
Svenskämnets styvbarn?: En kvalitativ intervjustudie om nordiska språk i svenskämnet på gymnasiet
2020.
-
Dialektutjämning i det småländska gränslandet: En studie av kontinuitet och förändring i dialektbruk på orten Sävsjö
2020.
-
"Jag kan inte uttala det!": En studie om brytning och uttalssvårigheter hos italienska andraspråksinlärare av svenska
2020.
-
Att läsa på ett andraspråk: En textanalys av det nationella provet utifrån andraspråkselevers förutsättningar
2020.
-
Forskning hit och forskning dit - men vad tycker eleverna?: En kvalitativ undersökning om elevers erfarenheter av och attityder till modersmålsundervisning
2020.
-
-
"Hos oss är kommunikation helt enkelt viktigt": En diskursanalytisk studie om kommunikatörsrollen i offentlighetens tjänst
2020.
-
Tolka och reflektera i flera led: Läsförståelseprocesser och uppgiftstyper i nationella provet i svenska 1/ svenska som andraspråk 1
2020.
-
När två rum blev ett: Transkription, översättning och paleografisk analys av ett medeltida diplom i brytningstid
2020.
-
Den samtida nyhetspandemin: En kritisk diskursanalys av nyhetsartiklar under coronakrisen 2020
2020.
-
Dialektanvändning i informellt internetspråk hos dialekttalare i Öckerö kommun
2020.
-
Skrivdiskurser i läroböcker: En studie av gymnasieläroböcker i svenska 1971 - 2017
2020.
-
Rumänsk invandring och rumäners integration i det svenska samhället: En studie om språkbruk och språkattityder
2019.
-
En björntjänt gör ju ingen glad, eller?: En undersökning om ungdomars förståelse och användning av idiom
2019.
-
Talar de onda alltid skånska?: En undersökning av dialektbruk i Disneyklassiker
2019.
-
Sfi läromedel: en läromedelsanalys med fokus på tillvaratagandet av inlärares tidigare erfarenheter
2019.
-
Pakkoruotsi - tvång eller inte+: En undersökning av finska elevers attityder till den obligatoriska skolsvenskan
2019.
-
”Så ni ger alltså tillstånd att ha hets mot folkgrupp?”: Diskursiva förhandlingar i datormedierade polisdialoger
2019.
-
Talspråksnära elevtexter i mediesamhället: En kvantitativ studie av förändring av talspråkliga drag i elevtexter
2019.
-
Språklig variation i nationella prov: En jämförande studie mellan ämnena svenska och svenska som andraspråk i gymnasieskolan
2019.
-
I och för sig i sig: En grammatikaliseringsstudie av uttrycket i och för sig
2019.
-
Disposition eller röd tråd?: En praktiknära studie av svensklärares bruk av ämnesspecifik terminologi
2019.
-
Mamma, pappa, barn...eller?: En ideologikritisk analys av fem läromedels familjepresentationer
2019.
-
De där dialekterna: En undersökning av undervisningen om dialekter i gymnasieskolan
2019.
-
"En djupgående totalförståelse som man kommer ha med sig resten av livet": Gymnasieelevers upplevelser av språkutvecklande arbetssätt
2019.
-
-
Satsflätor med subjektsextrahering över kvarstående att i modern svenska
2019.
-
Lättläst: Är det verkligen lättare?: En undersökning av fyra lättlästa texter
2019.
-
-
Hur fungerar det i praktiken?: En kvalitativ intervjustudie av verksamma lärares undervisningserfarenheter inom ämnet svenska som andraspråk
2019.
-
Ord i några av gymnasieskolans skönlitterära texter: En jämförande studie ur ett andraspråksperspektiv
2019.
-
Latoxar och arbetsmyror vågar ta steget: En undersökning av gymnasisters användande av referensbindning
2019.
-
"Många synder på nacken": Elevers bruk av kollokationer och idiom i nationella provets skriftliga del i svenska och svenska som andraspråk
2019.
-
-
"Jag hör inte": Andraspråksinlärares perception av det obetonade satsadverbialet inte
2019.
-
Muntlig framställning och talängslan hos elever - hur arbetar gymnasielärare med detta?
2019.
-
He e huskut artut mä dialektan: En studie om underliggande attityder mot svenska dialekter i uppläst reklam
2019.
-
Hur lång tid behöver eftertanken?: Tankstreck och interpunktion i kodifierad och faktisk norm
2019.
-
"Detta recept kan du smaksätta efter tycke": En interpersonell analys av inledningen till recept på svenska matbloggar
2019.
-
Skönlitteratur i SVA-undervisning: En kvalitativ intervjustudie med SVA-lärarstudenter om skönlitteraturens roll i SVA-undervisning
2019.
-
Interaktion i ”banana time”: Hur spelare förhåller sig till spelet under en spelkväll
2019.
-
Vem bryr sig?: - En studie om dialogicitet i Försvarsmaktens rekryteringskampanjer 2011–2013
2019.
-
Läsbarheten påverkas av passiva verb eller passiva verb påverkar läsbarheten?: En psykolingvistisk studie i läsbarhet
2019.
-
"Alla kan göra något. Det här gör vi.": En livsmedelskedjas diskursiva konstruktion av hållbarhet
2019.
-
Heteronormativa läromedel?: En textanalys av två läroböcker som riktar sig mot kursen Svenska som andraspråk 1
2019.
-
Vilket språk väljer du?: En intervjustudie om attityder till flerspråkighet och språklig repertoar
2019.
-
Nybyggarmål i ny tid: En diskursanalytisk studie av norrbottniska dialekters beskrivningar i tre läroböcker
2019.
-
”Oversatt fra siciliansk”: Dialektkulturen i Norge och i Sverige speglad i skönlitterära översättningar
2019.
-
"[...], vem vill skriva om en svag liten pojke som alltid grät...": En studie av hur högstadieelever skriver fram kategorisering och konstruktion av kön i skolan
2019.
-
Kan texten tala?: En studie om röst och kausalitet i läromedel för samhällskunskap
2019.
-
Vöre järe vä pijtmåLe dett?: Vell dö hå`va ne kvar å vo jär dö då för å behååLe?
2019.
-
Vidga vyerna!: Om kulturella kontexter i SVA-lärares litteraturundervisning
2019.
-
-
Språkliga resurser vid utredande text: En jämförelse mellan språklig nivå enligt processbarhetsteorin och betyg i nationella provet i Svenska som andraspråk 3
2019.
-
Dä glöm fell int jamskan?: en sociolingvistisk studie av jamska och dess fortlevnad i 2010-talets Jämtland
2019.
-
Svenska lärosätens språkpolitik: En jämförande studie av språkpolicyer vid några universitet i Sverige
2019.
-
"Tillsammans gör vi samhället möjligt": En multimodal diskursanalys av kommunikationen på två myndigheters hemsidor
2019.
-
Monoftongering av fallande diftonger i vikingatida runinskrifter från Västergötland
2019.
-
-
Alla människors (o)lika värde: En studie om inkludering av en mångfald utifrån diskrimineringsgrunderna i sfi-undervisningen
2019.
-
-
Attitydskillnader till svenskan bland studenter: En attitydundersökning bland studenter vid olika universitetsprogram vid Uppsala universitet
2019.
-
”Språket är nyckeln”: Diskurser om integration i det politiska samtalet
2019.
-
Svensklärares skriftliga kommentarer på elevtexter: En studie om svensklärares kommentarer för elevers stöttning
2019.
-
Att förstå det lästa: En kvantitativ studie av läsförståelse med fokus på personer med utländsk utbildning
2019.
-
-
Vi talar inte som vi skriver, vi skriver inte som vi talar: Talspråkliga drag i bloggar
2018.
-
-
”Boken som aldrig tar slut”: En undersökning av stavningsreformens påverkan på Folkskolans barntidning
2018.
-
Läromedelsval inom SFI: En intervju- och enkätbaserad undersökning om SFI-lärares syn på valet av läromedel
2018.
-
Hertig Fredrik av Normandie: En undersökning av textens förhållande i D3 och D4a
2018.
-
-
Svenska eller SvA?: En undersökning av SvA-elevers uppfattning av svenska som andraspråk som skolämne
2018.
-
I och för sig och i och för sig: En komparativ studie av i och för sig i olika skeden av historien
2018.
-
Öppna möten och mellantunga dörrar: En studie av uttalsvariation på vokaler i Uppland
2018.
-
Svåra läroböcker?: Läsbarhet i gymnasieläroböcker i naturkunskap och samhällskunskap
2018.
-
Hur stor plats får de officiella minoriteterna och minoritetsspråken i skolböcker nu och då?: En läromedelsanalys i ämnena svenska som andraspråk och svenska
2018.
-
Vi är stjärnor: En stilistisk undersökning av tre låttexter från Joakim Thåströms album Centralmassivet
2018.
-
Den lättlästa Kristina från Duvemåla: En jämförande strukturell textanalys av Utvandrarna i originalversionen och dess lättlästa version
2018.
-
Sitter betyget i de grammatiska metaforerna?: Analys av elevtexter från de nationella proven i Svenska 1
2018.
-
När familjen av någon anledning faller sönder: En studie av könsnormer i partiprogram
2018.
-
Sverige – klart eller klara för final?: Användning av semantisk pluralkongruens mellan singulara subjekt och plurala predikativa adjektiv i nutida svenska
2018.
-
Såsom skäl få vi framföra: En studie av motiveringar till släktnamnsbyten i Sverige åren 1944–1946
2018.
-
-
Her kommber fogten aff køtholman: Personreferens och informationsstruktur i Arboga stads tänkebok 1452–1552
2018.
-
En eksperimentel undersøgelse af svenskeres opfattelse og forståelse af dansk udtale
2018.
-
Är röst och kausalitet de hemliga ingredienserna?: Röst och kausalitet i läroböcker i hem- och konsumentkunskap
2018.
-
Processbarhet och SFI: En jämförande studie av nationella prov på SFI D-nivå enligt processbarhetsteorin
2018.
-
Hållbara läroböcker?: En innehållsanalys av vetenskapligt skrivande i läroböcker i Svenska 3 för gymnasieskolan
2018.
-
Värdeordens praktik: En studie om svensklärares förståelse av kunskapskravens värdeord
2018.
-
"Du vet, om man inte kan sitt modersmål bra då kan man inte lära sig svenska tycker jag": Modersmålet som resurs i språkligt heterogena klassrum på introduktionsprogrammets språkintroduktion
2018.
-
-
Ett jämställt språk, en jämställd historia?: En kritisk diskursanalys av läromedel i historia utifrån ett genusperspektiv
2018.
-
-
Sfi i kristider: Representationen av sfi som skolform i svensk mediediskurs under "flyktingkrisen" hösten 2015
2018.
-
Lyrikens kraft och makt: Det poetiska språket i Södergrans "Landet som icke är", Boyes "Hur kan jag säga..." och Thorvalls "Efteråt (4)"
2018.
-
-
-
SFI-elevers och lärares attityder till användningen av modersmål i klassrummet
2018.
-
-
Bilden av den glada myndigheten: En multimodal analys av svenska myndigheters värdegrundstexter
2018.
-
Grammatiska metaforer i elevtexter: En studie av högstadieelevers användning av grammatiska metaforer
2018.
-
Vad har hänt med den lättlästa boken?: En läsbarhetsanalys av När hundarna kommer och dess lättlästa version ur ett andraspråksperspektiv
2018.
-
-
Skönlitteratur i skolan: En undersökning av litteraturundersvisning i SVA och svenska på högstadiet och gymnasiet
2018.
-
Skrivutveckling under gymnasietiden: En komparativ undersökning av meningsbyggnad i elevtexter från Svenska 1 och Svenska 3
2018.
-
”Jag skulle inte säga att det är den viktigaste delen av svenskan precis”: Svensklärares attityd till och syn på språkhistorieundervisning i gymnasiet
2018.
-
"Sproget er et billede av virkeligheden och läsning är ett sätt att tolka den": Flerspråkig lyrik ur ett translanguaging-perspektiv
2018.
-
Stor stark back och underbara skridskoåkare: En undersökning av genusföreställningar i TV-pucken och Stålbucklan
2018.
-
Vad betyder Vi är lyhörda i värdegrunder?: En kartläggning och systemisk-funktionell grammatisk analys av vi är-konstruktionen i myndighetstexter
2018.
-
Rapporter med attityd?: En analys av hur Finanspolitiska rådet hanterar värderingar i sin skrivpraktik och i sina texter
2018.
-
Vad och hur skriver ett vårdbiträde?: En studie av skriftanvändning inom äldreomsorgen
2017.
-
En marginaliserad grupp?: SVA-elevers upplevelser av att få sina namn uttalade
2017.
-
Betydelseskapande interpunktion: En studie av två skönlitterära verk riktade till olika åldersgrupper
2017.
-
Säger man på båda sätt/sätten?: En studie av substantivets speciesform i nominalfraser med båda eller vardera som inledande attribut
2017.
-
Polysemin hos prepositioner: En språkjämförande korpusundersökning
2017.
-
"Det går att ta ålänningen från Åland men det går inga ti ta Åland ur ålänningin": Om sverigeålänningars dialekt och identitet
2017.
-
”Sex markland iordh. oc fæm pænningx land”: Transkription och översättning av samt kommentar till diplomet 3/7 1385 Stockholm
2017.
-
Vad är svenska?: En undersökning av svenskars acceptans av anglicismer i svenskan
2017.
-
För nationella provet och höga betyg eller för yrkesliv och allmänbildning?: En läromedelsanalys av läromedel för yrkesprogram och högskoleförberedande program
2017.
-
"Det är olika krav och det är bara rimligt": En kvalitativ studie om bedömningsmatriser för nationella provet i svenska 3 och svenska som andraspråk 3
2017.
-
"Är passiv om någon undrar": En studie i språklig självrepresentation på dejtingappen Grindr
2017.
-
Får världen plats i klassrummet?: En undersökning av litteraturundervisningen i ämnet SVA
2017.
-
Andraspråkselever bygger svenska: Språklig nivå i Nationella provet i svenska som andraspråk för åk 9 i förhållande till bedömningsstödet Bygga svenska
2017.
-
Programbeskrivningar och deras relationsskapande potential: En studie av språkliga strategier på gymnasieskolors webbplatser
2017.
-
"Så", ska det taggas som adverb?: En granskning av hur annoteringsverktyget Swegram ordklasstaggar elevtexter i svenska och svenska som andraspråk
2017.
-
-
-
Finns det ett samband mellan andel topikaliseringar i elevtexter och betyg?: En kvantitativ textlingvistisk undersökning av nationella provtexter från grundskolans årskurs 9
2017.
-
Stadier i inlärarspråket: En studie av Tisus-prov i skriftlig färdighet utifrån processbarhetsteorin
2017.
-
Digital kommunikation: En undersökning av bruket och attityder till emojis och smileys i elektronisk konversation
2017.
-
”Grammatikundervisningen är ett sätt att hålla vapnet som är språket både blankt och skarpt samtidigt”: Svensklärares uppfattningar om grammatikundervisningen i gymnasieskolans svenskämne
2017.
-
Följer myndighetstexterna lagen?: En klarspråksanalys av tre myndighetstexter
2017.
-
Hur komparerar andraspråkselever adjektiv?: En kvantitativ analys av andraspråkselevers adjektivkomparationer
2017.
-
Att läsa på, mellan och bortom raderna: - Litteracitet och påverkansfaktorer för nyanlända
2017.
-
-
Bedömning av elevtexter: En kvalitativ intervjustudie om svensklärares förhållningssätt till kunskapskrav och likvärdighet i bedömningsprocessen
2017.
-
Är alla inkluderade?: En analys av förslag till Svenska kyrkans kyrkohandbok från 2016 ur ett andraspråksperspektiv
2017.
-
Koa at Stina: Omskrivning av genitiv med prepositionen åt i svenska dialekter
2017.
-
Bisats eller infinitivfras?: Fria adverbial med ett inledande för att
2017.
-
Amor (im)possibilis: En komparativ analys mellan Carol av Patricia Highsmith och Maurice av E.M. Forster
2017.
-
Fångad i Cirkeln: Om närhet och engagemang i en modern ungdomsroman
2017.
-
I ljuset av Skam: Om den norska tv-serien Skams påverkan på svenska elevers norska språkförståelse och språkattityder
2017.
-
”Grötigt men ganska vackert”: -En undersökning om språkkontakt och attityders roll för grannspråksförståelsen
2017.
-
-
Är lättläst lättläst?: En jämförande studie av Kejsarn av Portugallien och dess lättlästa version
2017.
-
Andraspråkselevers språkliga nivå: En tillämpning av Pienemanns processbarhetsteori
2017.
-
Vägen till lärarexamen: En undersökning av Uppsala universitets svensklärarutbildning
2017.
-
"Jag tror inte han är där än, alltså rent språkligt": Gymnasielärares beskrivningar av och attityder till förortssvenska och förortsslang
2016.
-
Bedömning av andraspråkstexter i praktiken: - En enkätstudie om hur gymnasielärare i svenska som andraspråk förhåller sig till bedömning
2016.
-
Prepositionsbruk i vikingatida runinskrifter: En beskrivning av prepositionernas bestånd, former och rektion
2016.
-
Amning, kunskap och självbestämmande: Språkliga och interaktionella perspektiv på amningsrådgivning
2016.
-
”Letar du efter din ’precious’!”: Perspektiv på omnämningar och tilltal i en polisskribents Facebookinlägg
2016.
-
Runstenar längs vägen: En undersökning av samband mellan runstenarnas placering och utformning
2016.
-
Som man tilltalas får man resa: En stilistisk och systemisk-funktionell analys av resmålsbeskrivande text
2016.
-
Den otidsenliga lärarinnan: Feminina yrkesbeteckningar och feministisk språkplanering
2016.
-
-
Att våga gå utanför sin komfortzon: Inlärardrag i rysktalande elevers texter
2016.
-
Språkval i Europaparlamentet: En comparativ studie av de nordiska parlamentarikernas språkbruk
2016.
-
Är din bror obror?: En studie av ordförståelsen och användningen av nyord
2016.
-
Vem ska göra vad enligt skollagen?: En grammatisk analys av ansvar och rättigheter
2016.
-
Språkutvecklande ämnesundervisning: Att undervisa i matematik inom språkintroduktionsprogram
2016.
-
"Man skulle inte behöva göra sån stor grej av det": En kvalitativ forskningsintervjustudie om elevers upplevelser av nervositet och stress inför det nationella provet i svenska, årskurs 6.
2016.
-
Är alla nöjda?: En undersökning av effekterna av adressreformen i Norrtälje kommun
2016.
-
Talande tystnad och tystnade röster: Analys av nationella provets texthäften i svenska
2016.
-
"Han har kommit i trotsåldern": En jämförande SFG-analys av hur synen på barn skrivs fram och konstrueras i texter från 1950-talet och 2010-talet.
2016.
-
”En man som har gjort sitt går inte till brevlådan barhuvad.”: Stilistisk undersökning av perspektiv och framställningsformer i Vem älskar Yngve Frej?
2016.
-
Två passiver och en deponens: Om nutida och historiskt passivum och deponensverb i svenska, danska och dialekter
2016.
-
Om bedömandets konst: En textanalys av litteraturkritik ur ett genusperspektiv
2016.
-
”Så vill råtta fantastisk inte har den”: Stavningen hos döva och hörselskadade elever i årskurs fyra och fem
2016.
-
"Øresundsbron ligger som en åndelig Berlinmur mellem det danske og det svenske": En diskursanalys av grannlandskonstruktionen i den dansk-svenska invandringsdebatten
2016.
-
Att ge förslag, argumentera och presentera: Hur tolkar elever på studieförberedande program respektive yrkesprogram instruktionen för en argumenterande skrivuppgift i Svenska 1?
2016.
-
När þ blev t: Om en fonologisk och ortografisk förändring i fornsvenska
2016.
-
Språk som reproducerande faktor: En kritisk diskursanalys av nyhetstexters konstruktioner av våldtäktsoffer och gärningsmän
2016.
-
”Vi ska diskutera språket.”: Undersökning av HBTQ-representation i sfi-läromedel
2016.
-
Synad i sömmarna: Positiva värderingar som gemenskapande och kunskapande aktiviteter under handarbetsträffar
2016.
-
Ett varierat språk med goda formuleringar: Flickors och pojkars språk i texter bedömda med betyget A
2016.
-
Den trovärdiga, kunniga och öppna myndigheten: En kritisk analys av värdegrundstexters ideologiska förankring och ideationella struktur
2016.
-
Lättläst text – ett självklart val för svenska som andraspråk?: En läsbarhetsanalys av boken Jag är Zlatan och dess lättlästa version
2016.
-
Sex och samlevnad i svenskundervisning?: En undersökning om det omstridda kunskapsområdets plats i en svenskämnesdiskurs i gymnasieskolan
2016.
-
-
-
Attityder: Andraspråkselevers attityder till modersmålsundervisning/studiehandledning på modersmålet
2016.
-
Tempoväxlingar, emfaser, perspektiv och mellanspel: Analys av gymnasieelevers användning av skiljetecken i det nationella provet i Svenska 1
2016.
-
Kopist, samplare, omskapare eller referent?: En studie av skribentroller vid källhantering i svenska och svenska som andraspråk på gymnasiet
2016.
-
En array av termer: Om svenskans plats inom området programmering
2016.
-
Bedömning av andraspråkstexter i praktiken- En enkätstudie om hur gymnasielärare i svenska somandraspråk förhåller sig till bedömningAnna Patris
2016.
-
Sjuka och anhöriga: En undersökning om hur depression framställs i krönikor
2016.
-
Vetenskapligt skrivande med svenska som andraspråk: En systemisk-funktionell analys
2016.
-
Automatisk analys och granskning av elevers stavning: En studie om tillförlitligheten i ett verktyg för automatisk analys och gymnasieelevers stavningsförmåga
2016.
-
Språkvetenskap i praktiken: En metaanalys av ett praxisorienterat projekt och dess kunskapsintressen
2016.
-
Det Kandriska språket: Rösternas uttryck i Mare Kandres roman Aliide, Aliide
2016.
-
Häst, bröd eller insekt?: En semantisk analys av ordet kuse samt en diskussion om begreppen homonymi och polysemi
2016.
-
Flyktingkris?: En språkvetenskaplig studie av hur ordet flykting användes i svensk medierapportering hösten 2015
2016.
-
"Äre en tjej som har skrivit eller?": En studie om attityder, graderingar och könsskillnader i nationella prov
2016.
-
Hur låter ungdomar i Uppland?: En undersökning av vokalvarianter i och norr om Uppsala
2016.
-
"Helt är det som har början, mitt och slut": En undersökning av autenticiteten i fyra läroböckers beskrivningar av argumenterande texters struktur.
2016.
-
Vi bør bli flinkere til å si ”hva?”: Om internordisk kommunikation mellan nordiskt engagerade ungdomar
2016.
-
Amerikanska skandinavistikstudenters attityder till Sverige och det svenska språket: En enkätundersökning i Minnesota
2016.
-
Hantering av svenska kulturspecifika referenser i en engelsk och tjeckisk översättning av Stieg Larssons Män som hatar kvinnor
2015.
-
Genrepedagogik inom SVA-undervisningen: En fenomenografisk undersökning om hur fyra svenska som andraspråkslärare upplever genrepedagogiken
2015.
-
African-American English i direkt anföring: Etta James självbiografi översatt till svenska – att anpassa översättningen efter en varietet som inte har någon motsvarighet på svenska
2015.
-
Samma innehåll i lättläst version?: En språklig och visuell analys av en lättläst broschyr och dess originalversion
2015.
-
Einn, uppkomst och utveckling: Den obestämda artikeln i Íslendinga sögur
2015.
-
Strategier vid undertextning svenska till svenska ur ett jämlikhetsperspektiv
2015.
-
Grammatik, läroböcker och meningsfullt lärande: en läroboksanalys
2015.
-
Romanska lånord i riddarsagorna och deras användning fram till idag
2015.
-
-
"Om du vill klappa en häst så måste du vara ganska lugn": Tolkning och strategier vid skriftlig grannspråksförståelse av danska idiom
2015.
-
Språket och det kulturella kapitalet: En studie av sambandet mellan socioekonomisk bakgrund och gymnasieelevers skrivförmåga
2015.
-
Språket mellan vänner: En observationsstudie av elevers användning av ungdomsspråk och slang i klassrumsinteraktion under lektionstid
2015.
-
Nationella prov i två EU-länder - en jämförelse mellan Sverige och Frankrike
2015.
-
Vem är ansvarig?: En kritisk diskursanalys av Nathan Shachars Mellanösternrapportering i Dagens Nyheter
2015.
-
Läsförståelse i de högre årskurserna: En kvalitativ studie i hur lärare talar om sin läsförståelseundervisning i årskurs 7-9
2015.
-
Bruket av engelska i svenska och isländska: En jämförande studie av språkbruk och attityder
2015.
-
Flyktingkris, flyktingkaos eller flyktingström?: En ideationell textanalys av pressens rapportering kring flyktingkrisen
2015.
-
”Fuck! Han har AWP uppe i Palace.”: En studie om datorspelskommunikation med fokus på svordomar och lånord
2015.
-
”Man behöver ett ord för det man ska prata om”: En kognitiv-semantisk studie av språkbrukares förslag på verb som betecknar kvinnors onani
2015.
-
Måste man välja?: Attityder till flerspråkighet och till modersmålet hos elever med svenska som andraspråk
2015.
-
Kasusformer i stilistisk variation: En korpusundersökning av dativanvändning i äldre svenska
2015.
-
Viljen I veta?: Om verbens pluralböjning i sydvästsvenska dialekter.
2015.
-
Vem får tala när? En talartidsundersökning i grundskolan och gymnasiet: Om talartidsfördelning i grundskolan och gymnasiet
2015.
-
Dagens Nyheter då och nu: En stilistisk undersökning av den språkliga utvecklingen i Dagens Nyheter
2015.
-
Klarspråk i hållbarhetsrapporter: En kvalitativ undersökning av kommersiella företags användning av klarspråk i en svensk kontext
2015.
-
"Hos oss har du alla möjligheter": En kritisk diskursanalys av fyra gymnasieskolors självpresentationer på nätet
2015.
-
"Det är väl svenska som svenska": Gymnasieelevers attityder till ämnena svenska och svenska som andraspråk
2015.
-
Texter som berör: Engagerande och trovärdighetsskapande strategier i föräldrabloggar om barns hjärtfel
2015.
-
"Men troligare är nog ändå att president Putins mål är att göra livet surt för Ukraina.": En studie om objektivitet i SVT:s nyhetsartiklar rörande krisen mellan Ryssland och Ukraina
2015.
-
Försvunna å- och sjönamn i Roslagen: Hydronymisk rekonstruktion på grundval av tre undersökta ortnamn i Norrtälje kommun
2015.
-
Spelar språkriktigheten in?: En undersökning av språkriktighetsvariabler i elevtexter betygsatta med E respektive F
2015.
-
Kan kön påverka texters perspektiv och tema?: En jämförande analys av pojkars och flickors texter i det nationella provet i svenska 1 för gymnasiet
2015.
-
"Det känns inte komfortabelt att läsa texten.": Stil i den vetenskapliga genren i gymnasieskolan
2015.
-
Inkluderande eller exkluderande vårdspråk?: En studie av läsbarhet, tilltal och normreproduktion i fyravårdtexter om vestibulit
2015.
-
-
Brokiga blad och vilda exemplar: En studie om encyklopeditet inom lexikografi med utgångspunkt i två ordböckers växtdefinitioner
2015.
-
Utveckling av bestämdhet: En jämförande studie av vuxna andraspråkselevers texter
2015.
-
Föreställningar kring talspråk i förorten: En attitydundersökning av och bland flerspråkiga ungdomar
2015.
-
Pedagogisk kartläggning i introduktionsprogrammet språkintroduktion: Lärares perspektiv på vikten av kartläggning i undervisning med sent anlända elever
2015.
-
Sitter yrkeskompetensen i språket?: Attityder till språkliga avvikelser i andraspråkssvenska i skrift
2015.
-
"Lite konstig ordföljd ibland men det funkar i stilnivå": En undersökning om studenters kunskaper, uppfattningar och attityder till multietnisk socio-dialekt
2015.
-
"Det känns konstigt och onaturligt på något sätt" En kvantitativ studie om hur gymnasieelever benämner könsorganen
2015.
-
"Alltså jag hatar hat": En kvantitativ undersökning om skällsord bland svenska som andraspråks elever
2015.
-
Kvinnor, män, barn och äldre: Konstruktioner av kön i Feministiskt initiativs partiprogram och Sverigedemokraternas principprogram
2015.
-
Förstår ni? Kommer ni ihåg? Eller hur?: En studie av frågor och återkoppling i undervisning i svenska som andraspråk på gymnasiet
2015.
-
Språktest för medborgarskap: En diskursanalytisk studie av debatten i Sverige 2002-2015
2015.
-
Brottets anatomi: Om sambandet mellan berättelsestruktur och ledfamiljer i fyra artiklar om Anders Behring Breiviks attentat på Utöya
2015.
-
Tala om grammatik!: Smågruppssamtalets inverkan på språklig medvetenhet
2015.
-
"Vi jobbar ändå på en myndighet va": Hur klarspråk tillämpas på Försäkringskassan ur ett praktikerperspektiv
2015.
-
-
”I am not well, and need a change”: Charlotte Brontës Shirley i ny översättning
2015.
-
-
Verbfinala strukturer och OV-ledföljd i äldre svenska: En studie i syntaktisk förändring
2015.
-
"Det är som att vi rappar": om tjejers inställning till och användning av förortsslang
2015.
-
Processbarhetsteorin - alltid tillämpar?: En undersökning av processbarhetsteorin baserad på 22 inlärartexter
2015.
-
Tala svenska om Sverige: En bildanalys av ett bildläromedel för A-kursen inom sfi
2015.
-
-
Genusmysteriet: En transitivitetsanalys av Martin Widmarks LasseMajas detektivbyrå ur ett genusperspektiv
2015.
-
-
Argumentstruktur i förändring: Verben sända och giva i fornsvenska och äldre nysvenska
2015.
-
”Varmt välkommen med din ansökan!”: En genreanalys av platsannonser på internet
2015.
-
Den engelska ing-formen i nyöversättning: En komparativ grammatisk studie av två svenska översättningar av James Joyces Ulysses
2015.
-
-
"Om jag är dålig jag slutar": En studie av grammatiska avvikelser utifrån processbarhetsteorin i skönlitterär andraspråkssvenska
2015.
-
Gotiska verbalprefix som markörer av särdraget State or Change of State: En förberedande undersökning
2015.
-
-
”Wǒ zhǐ ramla-le”: Om kinesisk-svensk kodväxling hos tvåspråkiga barn i Sverige
2015.
-
Texter om hjärtebarn: En analys av begriplighet, mottagaranpassning och trovärdighet hos informationstexter om barnhjärtfel
2015.
-
Tilltalsformer och personbeteckningar i skönlitterära översättningar mellan svenska och tyska
2015.
-
Hur användbar är keywordmetoden?: En studie av memoreringstekniker vid ordinlärning
2014.
-
-
Den svenska idrottsmodellen?: Bilden av Riksidrottsförbundets ideologi gällande bredd- och elitidrott så som den uttrycks i visionsdokumentet Idrotten Vill
2014.
-
"Det passar ju bra om man gillar tjejer": En analys av processer och presuppositioner i två ungdomsromaner om icke-heterosexuell kärlek
2014.
-
"Vi har ingen planet B": En diskursanalytisk studie av röster, positioneringar, ansvar och agentivitet i svenska medietexter om klimatfrågan
2014.
-
Hej, en kaffe, tack!: En studie om att inleda och avsluta samtal i vanliga servicesituationer
2014.
-
Toppbetyg i svenska: – En studie av kopplingen mellan textkvalitet och högsta betyg i svenska över tid
2014.
-
SJ- OCH TJ-LJUDENS STAVNING: En empirisk undersökning bland andraspråksinlärare på SFI- och SVA-nivå
2014.
-
Idiolekter - individuella språk: En språkvetenskaplig tvillingstudie
2014.
-
Gammalstafning eller nystavning?: En komparativ analys av tidningsspråket efter 1906 års stavningsreform
2014.
-
-
Nominalisering: en studie i nominalisering hos elevtexter i svenska 1 och svenska som andraspråk 1
2014.
-
"OCH SEN LAGADE EN FINT SNÖGUBBE": En jämförande studie av inlärare i svenska som andraspråk och deras grammatiska kompetens på SFI-nivåerna B, C och D
2014.
-
Båda språken i hjärtat, jag är ju född här.: Om att välja svenskämne på gymnasiet.
2014.
-
Läsförståelse på nationella provet: Vilken läsförståelse krävs för att uppnå betyget E i årskurs 9 jämfört med betyget G?
2014.
-
Svenska gymnasieelevers användning av partikelverb: Svenska och svenska som andraspråk i jämförelse
2014.
-
Nyordbildningar i Ronja Rövardotter: En undersökning av åtta nyordbildningar i Astrid Lindgrens ungdomsbok och dess översättning till norska och danska.
2014.
-
Språkvanor och självskattad språkutveckling hos svenskar på Island: En studie av flerspråkighet i andraspråksmiljö
2014.
-
Ordbildningsundervisningskunskaper: En studie av sfi-lärares kunskaper om ordförråd och ordbildning i det svenska språket
2014.
-
Satskonnektion: – en komparativ studie av tillämpningen av satskonnektiver i de nationella proven i svenska och svenska som andraspråk på gymnasiet
2014.
-
Mersault eller Meursault?: En komparativ studie av två översättningar av Albert Camus Främlingen
2014.
-
-
Inget kommer lätt och man måste kämpa på: En komparativ studie av svenska som andraspråksinlärares skriftliga förmåga inom den beskrivande genren på gymnasienivå
2014.
-
Gymnasieelevers skriftliga argumentation: En jämförande studie av gymnasieelevers skriftliga argumentation i nationella proven i svenska och svenska som andraspråk 1
2014.
-
Tala är silver, tiga är visdom: Användningen av konventionaliserade flerordsuttryck hos vuxenstuderande i svenska som andraspråk
2014.
-
RFSU – normbrytande?: En kritisk diskursanalys av sexualrådgivningsbroschyren Sex – på ditt sätt: om sex för unga.
2014.
-
-
-
Dialekter i svenskämnet: En studie av dialekters utrymme i undervisning och läromedel i gymnasieskolan
2014.
-
Ljudutveckling på g?: En kronologisk och geografisk studie över ljudförändringen /k/ > /ɣ/ i pronomenen jak, mik, þik och sik i svenska medeltidsdiplom
2014.
-
Tala är silver, därefter guld: En analys av kravprogressionen i muntliga nationella prov i svenska
2014.
-
Vad blir bättre med åren?: En komparativ undersökning av elevtexter från högstadiet och gymnasiet
2014.
-
En som könsneutralt generaliserande pronomen: – ett feministiskt och normkritiskt reformförslag
2014.
-
Betyg på sin muntliga grammatik?: Sambandet mellan grammatisk utvecklingsnivå och betyg på det muntliga nationella provet i SVA1
2014.
-
Samverkan mellan lärare i svenska som andraspråk och yrkeslärare på gymnasiet
2014.
-
"Är det här ens svenska?": En undersökning av förekomsten av dialektord i Kalmar och Mönsterås
2014.
-
Valet mellan de två svenskämnena: En undersökning av hur olika gymnasieskolor avgör vilka elever som ska läsa svenska som andraspråk
2014.
-
Mjuk och varm eller långsam och bonnig?: Om gotländska gymnasieungdomars attityder till dialekt samt dialektundervisningens betydelse sett ur ett lärarperspektiv
2014.
-
Studenters attityder till könsneutralt språkbruk: Hen, en som generaliserande pronomen och könskonträra namn
2014.
-
-
"Hon är sniken - inte slarvig": En SFG-analys av hur kvinnliga och manliga politiker framställs i media efter skandaler
2014.
-
Lika värd men hör inte hit: En undersökning om svenska gymnasieelevers attityder till finsk och engelsk brytning
2014.
-
Har grammatiken någon betydelse?: En undersökning om grammatiska skillnader mellan de två betygen A och C i elevtexter i gymnasiet
2014.
-
Förändringar och Förvillelser: Skriftspråkets modernisering mellan år 1895 och 1938 i en roman av Hjalmar Söderberg
2014.
-
Kategoriseringar av hen: Genusperspektiv på bruket av hen på Twitter
2014.
-
Speglar läromedel i svenskämnet jämställdhet mellan män och kvinnor?
2014.
-
Klarspråkets effekter för myndighetsspråk: En studie av utformning och effekter av ett autentiskt klarspråksarbete
2014.
-
"Allt ser rätt ut!": Språkliga strategier hos några svenskar bosatta i Norge
2014.
-
Vem hörs mest idag?: En studie av verbal interaktion och könsmönster i klassrummet
2014.
-
Om uppkomst och spridning av ha-bortfall i äldre svenska: En studie i syntaktisk innovation och förändring
2014.
-
”Jag har ett annorlunda organ än killar.”: En kvantitativ studie av unga tjejers ord för det kvinnliga könsorganet
2014.
-
-
Dags att deklarera 1974-2014: En språklig, kvantitativ analys av en offentlig broschyr under fyrtio år
2014.
-
Nationella prov eller studentskrivningar?: En jämförelse mellan det nationella provet i kursen Svenska B i Sverige och studentskrivningen i kursen Svenska som modersmål i Finland
2014.
-
Vart ska jag och hur kommer jag dit?: Målrelaterat arbete och bedömning i förberedelseklassen
2014.
-
"Om ett lejon skrifver böcker ...": En analys av ersättande uttryck i Frida Stéenhoffs drama Lejonets unge
2014.
-
Liv, lust och läge: En undersökning av hur Sveriges kommuner beskriver sig själva i platsannonser
2014.
-
Prepositioner i skrift: En undersökning av prepositionsanvändningen hos elever med svenska som andraspråk.
2014.
-
Skrivförmåga i förfall?: En undersökning av elevers argumenterande skrivande 2002 och 2012
2014.
-
Snacka svengelska: En undersökning om attityder till engelska ord och uttryck i vardagligt talad svenska
2014.
-
Mellan Sverige och Finland: En kvalitativ studie av svenskundervisningen på åländska gymnasieskolor
2014.
-
-
-
-
Minoritetsspråk i svenskämnet?: En sociolingvistisk studie bland gymnasieelever
2014.
-
-
Engelskt inflytande i svenska och koreanska: En jämförande attitydundersökning
2014.
-
"Åtalet är därmed styrkt och skall bifallas": En diakron undersökning av språket i domar från Uppsala tingsrätt
2014.
-
Om fundamentets inverkan på ordföljden: En studie av muntliga berättelser producerade av andraspråksinlärare av svenska
2013.
-
Vem står vid spisen?: En diakronisk analys av hur föräldrar framställs i barnböcker
2013.
-
-
Det görar ingenting om du frågar mycket: SFI-elevers semantiska och morfologiska utveckling
2013.
-
-
Referatskrivande på gymnasiet: -att följa instruktioner och bearbeta andras text till egna ord
2013.
-
"För vårt lands bästa": Hur klarspråk motiveras i Sverige respektive Mexiko
2013.
-
Flickan eller tjejen?: En studie om hur översättarens ordval påverkar läsaren med fokus på nyöversättning.
2013.
-
Skord, människorna och döden: En stilstudie av Kerstin Ekmans roman Rövarna i Skuleskogen
2013.
-
Bedömaröverensstämmelse vid Nationella provet i svenska för gymnasiet kurs 1, skrivdelen
2013.
-
-
Med dig vare också Herren: En undersökning av attityder till gudstjänstens språk i Svenska kyrkan
2013.
-
Samtal och analys av litteratur och film: En modell för arbete med Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö
2013.
-
Från polska till svenska: En undersökning av talspråksmarkörer i en modern polsk romanoch dess översättning till svenska.
2013.
-
Och syntaxen har sin gång: En komparativ studie av svenska som andraspråksinlärares grammatiska kompetens i tal och skrift på B1-nivå
2013.
-
-
-
"Man måste undervisa i det": En studie i yrkeslärares arbete med läsförståelsestrategier
2013.
-
"Vi förändras hela tiden och det vi kan göra är att fortsätta leva liksom och gå framåt": Identitetsskapande hos unga andraspråkselever
2013.
-
Varför, hvorfor, kvifor?: Lärarstudenters inställning till grannspråksundervisning
2013.
-
-
”Jo häjjo, ha du vari å fiska någi åå då?”: Ålänningars dialekt och identitetsskapande på Facebook, i e-post och i sms-meddelanden.
2013.
-
Gestaltande beskrivningar i elevtexter: Kvalitativ textanalys av elevtexter
2013.
-
Flerspråkighet och identitet: En kvalitativ undersökning av några flerspråkiga elevers förhållningssätt till sin flerspråkighet och sin identitet
2013.
-
Motsvarar en högre språklig utvecklingsnivå ett högre betyg på nationella provet?: En jämförelse mellan elevers språkliga utvecklingsnivå och betyg på nationella provet i Svenska som andraspråk i år 9
2013.
-
Universellt nödvändig?: En undersökning av högpresterande gymnasisters upplevelse av genrepedagogiken samt deras bild av ett litterärt metaspråk
2013.
-
Är det framsidan som räknas?: En multimodal analys av framsidor till tidskrifter inom träning och hälsa
2013.
-
-
-
-
Svenska med eller utan engelska?: Hur engelska ord i svensk text påverkar läsarens uppfattning
2013.
-
Stora A eller jättemycket bajs?: En språkvetenskaplig undersökning av hur omsorgspersonal benämner kroppsliga produkter
2013.
-
-
Dejligt och kjempeflott i svenskämnet: De nordiska grannspråken i dagens svenskundervisning
2013.
-
Den som vill, kan: Dansk-svensk språkkontakt – i verkligheten och på webben
2013.
-
Nya medier: samma tugg?: En studie av fem svenska politikers språkbruk på Twitter.
2013.
-
Dialektal variation och förändring i Mora: Individuell variation som grund för språklig förändring
2013.
-
Va? Ska vi skriva för hand?: En kvalitativ studie av datorskrivna och handskrivna elevtexter
2013.
-
Va? Ska vi skriva för hand?: En kvalitativ studie av datorskrivna och handskrivna elevtexter
2013.
-
Ég meina það sé úr Eddu. Jón Rúgmanns avskrift av Uppsala-Eddans Gylfaginning ur handskriften R 683
2013.
-
"Värst vad du har blivit kawaii på sistone!": En undersökning av slanguttryck, lånord och språkblandning i svensk-japansk subkultur
2013.
-
Ändelsevariation hos svaga maskulina substantiv i äldre svenska: En studie i morfologisk variation och förändring
2013.
-
-
Lättillgängligt eller löjligt?: ‐En studie av attityder till ungdomsmottagningarnas webbtexter.
2013.
-
Nominalfrasutveckling hos andraspråkstalare?: En textanalytisk undersökning av sex texter på svenska skrivna av sex andraspråksinlärare inom sfi-utbildningen
2013.
-
Inversion och satsadverbialsplacering i koreanska universitetsstudenters inlärarsvenska
2013.
-
Satsadverbialplacering: En studie av skillnader i satsadverbialplacering mellan receptiva och produktiva kunskaper hos andraspråksinlärare
2013.
-
En dag i riksdagens Twitterrum: En språklig analys av samtliga riksdagsledamöters twittrande under 24 timmar
2013.
-
-
Vilka faktorer avgör hur en person framstår i en text?: Analys av processtyper, förstadeltagare och modalitet i partiledarintervjuer från 2010
2012.
-
-
Känslodyslektiker, själavårdstekniker och prioriteringsdissonans – en analys av språket i Timbuktus texter
2012.
-
Skiljetecken: -och hur elever i årskurs 9 och gymnasieskolans svenska B behärskar att använda sig av dessa
2012.
-
Det dialogiska klassrummet: En studie av hur dialogisk undervisning kan realiseras och vilka attityder eleverna har till undervisningen
2012.
-
Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär: En studie av särskrivningar i annonser på Internet
2012.
-
"HEN är bara en pseudonym för fega butches": Konstruktioner av kön i debatten om hen
2012.
-
Andraspråksstudenters konnektivbruk: En kartläggning av vanliga fel i konnektivbruket hos studenter med svenska som andraspråk
2012.
-
Stilmarkörer i SAOL – och i verkligheten.: En studie av norm och bruk
2012.
-
-
Allergi mot särskrivningar?: Reaktioner på och konsekvenser av felaktig särskrivning
2012.
-
-
Ska barn med cochleaimplantat vara tvåspråkiga?: Satskonnektionen hos en- och tvåspråkiga barn med cochleaimplantat
2012.
-
”Vi är väl inga jävla präster”: - ungdomars attityder till och användande av svordomar
2012.
-
Genre - Ett lättförståeligt begrepp?: En kvalitativ undersökning kring svensklärares syn och förhållningssätt till begreppet genre
2012.
-
-
Satsadverbial: Användning av satsadverbial i elevuppsatser i nationella proven i svenska och svenska som andraspråk i årskurs 9
2012.
-
Lättlästa nyhetstexter?: En jämförande analys av hur lättförståeliga texter från tidningarna 8 SIDOR och Sesam kan anses vara ur ett andraspråksperspektiv.
2012.
-
Segregation eller för tidig integration: En studie om nyanlända elevers övergång från för beredelseklass till ordinarie klasser
2012.
-
I say, good sir! Jag säger då det, min bäste herre!: Översättning av akt I-IV ur pjäsen London Assurance av Dion Boucicault samt översättningsvetenskaplig kommentar och undersökning av avsidesrepliker i svensk- och engelskspråkigt drama
2012.
-
Kan ett kön göra mer fel än det andra?: Manliga fotbollskommentatorers genusperspektiv vid misstag av fotbollsspelare
2012.
-
Skrivande utifrån bilder i skola: Systemisk-funktionell analys av flickors och pojkars novellskrivande med inspiration från bild
2012.
-
Hur talar uppländska ungdomar?: En studie av uppländska dialektala särdrag
2012.
-
Är du godkänd?: Bedömning av nominalfraser i Tisus enligt performansanalysmodellen
2012.
-
Talar man klarspråk på Åland?: En undersökning av åländska myndighetstexter ur ett klarspråksperspektiv
2012.
-
Vem är man och vem är du?: En studie i bruket av du som generiskt pronomen
2012.
-
Alfabetisering kopplad till elevernas vardag.: En väg till ett långsiktigt lärande.
2012.
-
Sär skrivning och andra coola skrivningar bland dom i Nian: En jämförande undersökning av svenska och finlandssvenska elevers skrivande i årskurs 9
2012.
-
Attitydproblem?: Inte e... om Hudikungdomars bruk av - och attityd till den egna dialekten
2012.
-
Klarspråk i kommunen: En undersökning av Uppsala kommuns medborgarvända beslutstexter
2012.
-
Amerikansk kultur på svenska.: En undersökning av kulturella referenser i översättning
2012.
-
Kulturell rikedom i skrivande: En jämförelse av berättande texter mellan elever i svenska och svenska som andraspråk.
2012.
-
Gutarunor: Studie i runformernas bruk och utveckling på Gotland under medeltiden och reformationstiden
2012.
-
Ungdomars dialekt i Mora: Dialektutjämning och regionalisering på 2010-talet
2012.
-
"Två ord som är lagt ihop": En jämförelse mellan andraspråkselever och svenskelevers nominalfraser
2012.
-
Ja prata int så mycke dialekt, tro ja i alla fall: Om attityden till den egna dialekten hos högstadieelever i Lycksele
2012.
-
Bullmormor och Stålfarmor?: En attitydundersökning om orden mormor och farmor
2012.
-
Gymnasisters argumenterande texter: Jämförande analys av elevtexter i svenska som andraspråk 1 och svenska 1
2012.
-
Lärares syn på användningen av skönlitteratur i svenska som andraspråk: en intervjubaserad studie
2012.
-
Lärarkommentarer i svenska som andraspråk: En kvantitativ studie av lärares kommentarer i elevuppsatser
2012.
-
Oj, vad du har växt!: Om de dubbla supinumformerna växt och vuxit
2012.
-
Filmtitlar på engelska - moderna eller tillgjorda? Språkbrukares attityder till filmtitlar på engelska på engelskspråkiga filmer
2012.
-
-
"He gå som bra": En undersökning av fyra markerade drag i norrländska dialekter.
2012.
-
Kalle, Olle, Maja, Ida Vad ska barnet heta: En studie av föräldrars namnval
2012.
-
Preteritumanvändning som omfattar nu-situationer: Jämförelse mellan gymnasieelever med svenska som andraspråk och svenska som modersmål
2012.
-
Referensbindning i nationella prov: En studie om sambandet mellan gymnasieuppsatsers textbindning och deras betyg
2012.
-
-
-
En jämförelse av nyhetsartiklar: I tidningstryck och på webben ur ett läsbarhetsperspektiv
2011.
-
"Sof sött, i frid, Du får tids nog vaka": En jämförelse av dikter till barn skrivna av Carl Michael Bellman och Magnus Uggla
2011.
-
-
Jag tänker att det blir fint väder imorgon: Andraspråksinlärares användning av svenska kognitionsverben tänka, tro och tycka
2011.
-
Godkända grunder: En jämförelse av skriftlig färdighet mellan uppsatser i två olika behörighetsgivande prov
2011.
-
Endonymer och exonymer: Om bruket av svenska ortnamn i några moderna utländska källor
2011.
-
"Teorin ägnar sig åt...": Utbildningsvetenskapsteori i ideationellt perspektiv
2011.
-
Det enda könet: Föreställningar om kropp, kön och sexualitet i Om sättet att tillhopa gå
2011.
-
-
Det är lärarna som bestämmer hur viktigt det är, inte jag!: En kvalitativ undersökning om lärares och elevers upplevelser av momentet tala i undervisningen
2011.
-
-
Läsförståelse i svenska och svenska som andraspråk: En jämförande studie av elevers resultat på läsförståelseprovet i åk 9
2011.
-
Låter svensk musik bättre på engelska?: En analys av kodväxling i svenska raptexter
2011.
-
Somaliska andraspråksinlärares attityder till modersmålet och andraspråket svenska
2011.
-
Ett fragment av Barlaams saga ok Josaphats: Diplomatarisk utgåva av AM 231 VII fol. med en paleografisk och ortografisk undersökning
2011.
-
Skriftspråksskillnader?: En jämförande studie av flickor och pojkars skriftspråk på gymnasienivå
2011.
-
Skald risti. En studie av förhållandet mellan fornöstnordiskt och fornvästnordiskt diktarspråk.
2011.
-
”Palla göra något svårt”: En undersökning av elevers resonemang vid valet av skrivuppgift på nationella provet i Svenska B
2011.
-
-
"Beigeorangerosa”, ”läskigt vatten-blå” eller ”röd som blod eller en ros”: En undersökning av skolelevers kunskap om färger och färgord.
2011.
-
-
Han är snäll och hon känner sig lite ledsen: En semantisk studie av personbeskrivande adjektiv i populära barnböcker
2011.
-
Måste det vara så komplicerat?: En undersökning av attityder till klarspråk
2011.
-
Hur Njáll blev Njal men inte Njål: Om isländska sagonamn i svensk översättning
2010.
-
Svenske ministern Annika och nye statsrådet: en korpusbaserad undersökning om adjektivets a- och e-former i personsyftande uttryck och dess utveckling från 1965 till 1998
2010.
-
Efter namnet kommer efternamnet - men vems?: En studie över val av efternamn vid äktenskap
2010.
-
Skådespelarens uppgift är att handla: En semantisk undersökning av en teaterkontext
2010.
-
Grälsjuka svenskar: En undersökning av verbala konflikter i två svenska 2000-talsfilmer
2010.
-
Det beror nog på att idag måste man vara lite tuffare.: Syntax i nationella prov skrivna av andraspråksinlärare
2010.
-
Västslaviska toponymer i Knýtlinga saga ur skrivarens perspektiv: ortografiska anpassningar eller ortografiska fel?
2010.
-
Fundamentstvång i SMS?: Om platshållartvånget i moderna skriftspråksformer
2010.
-
Janusansikten? - en studie i flerspråkiga högstadielevers syn på sin identitet
2010.
-
De e gotländske de ska va!: En uppsats om gotländska ungdomars dialekt.
2010.
-
Kärlek – magi eller galenskap?: En kvalitativ undersökning av kärleksbegreppets dolda metaforik
2009.
-
Vem vet mest?: En komparativ analys av artiklar i Dagens Nyheter och Metro
2009.
-
"Så kommer en person in som länge har stått utanför.": en jämförande studie av fyra svenska partiledares metaforbruk i partiledardebatt
2009.
-
-
Bland frågor och svar - vem säger vad, när och var?: En undersökning om högstadieelevers situationsanpassade språkbruk
2009.
-
”Vissa går på det men jag tror inte på det”: En kvalitativ undersökning av hur elever på Fordons-, Bygg- och Teknikprogrammet löser en skrivuppgift i det nationella provet i Svenska B
2009.
-
Attityder, ålder och språkundervisning: Några gymnasieelevers upplevelser av och attityder till svenska språket i Finland
2009.
-
Om attityder till ämnet svenska som andraspråk: Intervjuer med gymnasieelever om deras attityder till svenska som andraspråk i relation till deras betyg på nationella prov
2009.
-
Klimattermer på Naturvårdsverkets webbplats: Klimat och miljö i allmänhet och klimatpåverkan och klimatbelastning i synnerhet
2009.
-
Men vad står X för?: En fallstudie om matematiska samtal i skolår 9
2009.
-
MVG-texter: homogen grupp eller brett spektrum? En textanalytisk undersökning av elevtexter från det nationella provet i Svenska B
2009.
-
At Jómi och Jómsborg: slaviska namn i fornnordiska källor?: En etymologisk undersökning
2009.
-
Prosodi för akademiska studier?: En undersökning av prosodins betydelse vid bedömning av elevers muntliga färdigheter vid Tisus (test i svenska för universitets- och högskolestudier)
2009.
-
Mer aktuell eller aktuellare?: En korpusbaserad undersökning av svenskans adjektivkomparation de senaste årtiondena
2009.
-
Xtarzia, Zitronita, Tim och Tiiim!: En jämförelse mellan internetnamn och tillbytta förnamn
2009.
-
Hvitoren - så får Ni tvätten ren och vit: en kvantitatif undersökning af nystafning och gammalstafning i tidningstext och annonser
2009.
-
Kan va det så sa det åt dæ?: En undersökning av återgivet talspråk i skrift hos Anne Karin Elstad
2008.
-
De internationella ekonomerna: En undersökning om engelskans påverkan på ekonomer
2008.
-
Positiva och negativa prepositioner: En studie av prepositionsanvändningen bland förskolebarn som lär sig svenska som ett andraspråk
2008.
-
Lisa och Linus, Lady och Lufsen: En studie av vårt samtida kynonomastikon
2008.
-
Bimbosar, datear, och loggos: Om svensk pluralböjning av engelska lånord.
2008.
-
Ursäkta, men skulle du kunna göra mig en björntjänst?: Om idioms betydelser och fortlevnad i svenskan
2008.
-
TEAM, HOLD, LAG.: Sammenlignende undersøgelse af engelske låneord i danske og svenske aviser.
2008.
-
Finns det ett samband mellan läsvanor och ordkunskaper?: En komparativ studie av niondeklassares läsvanor och ordkunskaper
2007.
-
Tjenare Oceanwind och Kramenbjörn!: Nybildade efternamn i Sverige år 2001
2007.
-
-
-
Ordböcker och informationsbeteende: En studie i ordboksanvändning bland bibliotekarier
2007.
-
En konservativ samhällsomstörtare?: Syntaktiska skillnader mellan språket i Aftonbladet och Dagligt Allehanda från år 1831
2007.
-
Spanska sjukan: Lämnar spansk syntax spår i svenska översättningar?
2007.
-
Genusperspektiv på sportkrönikan: En närstudie av tre sportjournalisters skrivande
2007.
-
Herr Ivan och dansken: Svenska och danska arvord i riddarromanen Herr Ivan
2007.
-
Alla vi barn i Genusbyn: En studie av beskrivande adjektiv i litteratur av Astrid Lindgren
2007.
-
Låtsade luffare eller verkliga vägmän: En jämförelse av luffarnas kommunikation i Vägen till Klockrike och Bröllopsbesvär
2007.
-
Slang på villovägar: Slangbruk hos ungdomar på mindre orter och i större städer
2007.
-
Vagina, fitta, mus: En undersökning bland kvinnliga gymnasieelever om värdeladdning och användbarhet hos ord för det kvinnliga könsorganet
2007.
-
Tänker du på samma sak som jag?: Om ordassociation bland en- och flerspråkiga
2007.
-
Där man tar ut svängarna: En analys av språk och stil i tolv kolumner i gratistidningen Metro
2007.
-
Svartsjuka och vita lögner: En undersökning om betydelsen av svart och vitt
2007.
-
-
Några enstaka raubär på ladingen: En uppsats om attityder till den gotländska dialekten
2007.
-
Små söta prinsessor och starka hjältar: Sagoroller och personbeskrivande adjektiv i svenska konstsagor
2007.
-
Runnordiska Sturla-namn: Mansnamn på -a i vikinga- och medeltidens nordiska runinskrifter
2004.
-
-
De germanska sekvenserna /we/ och /wa/ till /o/ i några vanliga ord i de germanska språken. En sporadisk ljudförändring
2004.
-
Isländsk fonetik: Ett förslag till en beskrivning av isländskt uttal baserat på auditiv analys av inspelat isländskt tal
2004.
-
Siglög lät resa stenarna efter Sigvid: Om namnledsvariation i uppländska runstensinskrifter
2000.
-
-
Juridik och astronomi på 900-talet: Skillnader och likheter mellan två kortkvistrunhäller i nordöstra Östergötland
1994.